Kedilere Anestezi Nasıl Yapılır?

İster kısırlaştırma gibi bir ameliyat, ister rutin dişçilik işi olsun, kedilere anestezi uygulaması veteriner muayenehanesinin rutin bir parçasıdır. Ve herhangi bir tıbbi prosedürle ilişkili riskler olsa da, anestezi söz konusu olduğunda insidans oranı oldukça düşüktür. Elbette herhangi bir komplikasyon olmasını asla istemiyoruz, bu nedenle anestezinin ne zaman ve nasıl kullanılacağına dair öngörülen protokolü uyguluyoruz.

Kedilere Anestezi Nasıl Yapılır?

Düzgün uygulanan anestezi, kedinizi tıbbi prosedürü sırasında rahat ve ağrısız tutacaktır. Anestezi hazırlığı kedinizin sağlığını değerlendirmekle başlar. Sağlıklı kedilerin nadiren sorunları olur ve önerilen anestezinin nedenleri – örneğin kısırlaştırma – genellikle risklerden daha ağır basar. Risk altındaki kediler genellikle daha yaşlıdır, kiloları vardır veya mevcut kalp sorunları vardır. Kedinizin değerlendirmesinin bir parçası olarak, olası sorunları ve/veya hangi tür anestezinin en iyi şekilde işe yarayacağını belirlemek için bir ön anestezi öncesi tarama yapmanızı önerebiliriz.

Kedi Anestezi Çeşitleri

Anestezinin uygulanmasının iki ana yolu vardır.

Kedinizin etken maddeyi soluduğu inhalan tipi ve bir iğne ile uygulanan enjekte edilebilir tip vardır. Deri altına enjeksiyon, damar içi veya inhalasyon yoluyla uygulanan anestezik etken, lokal veya genel olabilir, seçimleri bir prosedürün doğasına, süresine ve potansiyel ağrının kaynağına bağlıdır.

Bu sınırlar içinde, kendi içinde kullanılan farklı ilaç türleri de vardır.

Enjekte Edilen Anestezik

Enjekte edilebilir anestezik maddeler üç ana gruba ayrılır:

• Barbitüratlar,
  • Dissosiyatif Anestetikler (DA’lar)
  • Barbitürat Olmayan Hipnotikler.

En sık kullanılan sedatif olan acepromazine, güvenilir bir sedasyon sağlamak için petidin veya buprenorfin gibi bir analjezik ile birlikte kullanılır. Propofol (barbitürat olmayan bir hipnotik), belirli veterinerlik prosedürleri için “enjekte edilebilir” hızlı hareket eder, hızlı bir iyileşme süresi sunar ve nadiren ilaç yan etkilerine neden olur.

Uçucu Anestezi

Uçucu anestezi bir maske veya trakeal tüp aracılığıyla uygulanır. İzofluran, veterinerlik uygulamalarında yaygın olarak kullanılan bir ilaçtır. Çok güvenli kabul edilir, tipik olarak hızlı bir iyileşme süresi vardır ve kalp sorunu olan hayvanlarda bile kullanılmıştır. Veteriner hekiminiz, deneyimine ve kedinize göre kullanılacak anestezi türünü seçecektir.

Kedi Anestezi Etkisindeyken

Kediniz anestezi etkisindeyken uzman veteriner hekim ve teknikerler tarafından yaşamsal belirtileri izlenecektir. Anestezi uzmanı veya Sertifikalı Veteriner Teknisyeni, prosedür boyunca evcil hayvanınıza göz kulak olacaktır.

Tipik olarak, prosedür sırasında, oksijenin akmaya devam edebilmesi için hava yolunun açık ve engelsiz kalmasına yardımcı olmak için evcil hayvanınıza bir solunum tüpü yerleştirilir.

“Evcil hayvanınızın durumu, ‘dışarıda’ iken ve ardından artık anestezinin etkisi altında kalmayana kadar iyileşirken sürekli olarak izlenmelidir.

Ölçülen tipik hayati değerler şunları içerir:

• Vücut ısısı
  • Solunum ve nabız oranları
  • Tansiyon
  • Kan oksijen ve CO2 (karbondioksit) seviyeleri
  • EKG

Veterinerinize anestezi sırasında vücut ısısını kontrol etmenin yanı sıra bu parametreleri nasıl izlediklerini sormanızı tavsiye ederiz.

Kedi Anesteziden Çıktıktan Sonra

Prosedürden sonra onu kucağınıza aldığınız zaman, evcil hayvanınız size normal görünmelidir. Onu eve getirdikten sonra 12 ila 24 saat boyunca biraz uykulu ve daha az aktif olduğunu fark edebilirsiniz. Ama gerçekten halsiz, sersemlemiş veya bitmiş görünüyorsa, hemen veterinerinizi veya acil bir hayvan kliniğini arayın.

Kedi Anestezi Yan Etkileri

Anesteziden kaynaklanan en büyük komplikasyonlar genellikle hasta uyandığında işlemden sonraki ilk 1-3 saat içinde ortaya çıkar. Veterineriniz bu süre zarfında kedinizi gözlem altında tutacaktır. Evcil hayvanınızı eve gitmesi için serbest bıraktıklarında, durumunun stabil olduğundan emindirler. Evcil hayvanınızın iyileşmesine yardımcı olacak bir öneriler listesi alacaksınız.

Evcil hayvanınızın iyileşirken ağrı hissetmesi normaldir. İlk bir veya iki gün, kediniz muhtemelen normalden daha fazla uyuyacaktır. Bu, vücudun iyileşme fırsatıdır ve kedinizin dinlenmeye ihtiyacı vardır. Veterineriniz muhtemelen size bir tür ağrı kesici ilaç da verecektir.

Kediniz özellikle rahatsız görünüyorsa, ne yapabileceğinizi öğrenmek için veterinerinizi arayın. Ne yaparsanız yapın, zehirli olabilecekleri için Advil veya diğer reçetesiz insan ilaçlarını kedinize vermeyin.

Her zaman olduğu gibi, kedi anestezisi hakkında herhangi bir sorunuz varsa, veterineriniz bunları yanıtlamaktan mutluluk duyacaktır. Randevu için buraya tıklayın.

Sıkça Sorulan Sorular

Kedilere Anestezi Nasıl Yapılır? konusu ile ilgili merak edilen sorular ve cevapları aşağıdadır.