Kedilerde Fibrosarkom Kanseri aşılama yaparken meydana gelebilir

Kedilerde Fibrosarkom Tümörü

Kedilerde fibrosarkom, bir tür yumuşak doku tümörüdür. Enjeksiyon bölgelerinde gelişen kansere fibrosarkom (fibrosarcoma) denir. Son derece invaziv bir kanser türüdür. Bu tümör, sorunlarının çoğuna lokal olarak agresif olarak neden olur. Kedi enjeksiyon bölgesi sarkomları hakkında konuşmak zordur. Neyse ki oldukça nadir görülürler. Araştırmalara göre sadece 1000 kediden biri bu hastalıktan etkilenir.

Kedilerde Fibrosarkom Belirtileri

Kedilerde enjeksiyon bölgesinde görülen fibrosarkom tümörü
Kedilere uygulanan aşı bölgesinde ortaya çıkan fibrosarkom tümörü

Genellikle deri altı doku veya kas içerisinde gelişir ve hayvanın vücudunun herhangi bir yerinde olabilir, ancak en sık olarak arka bacaklar ve omurga boyunca görülür. Fibrosarkom agresif bir tümör türüdür ve hızla büyüyebilir, ayrıca kemiklere ve diğer organlara da yayılabilir.

Belirtiler genellikle büyüyen bir kitle veya şişlik şeklinde görülür ve hayvan huzursuz veya rahatsız olabilir. Ayrıca, kilo kaybı, iştahsızlık veya hareketsizlik gibi genel sağlık sorunları da olabilir.

Fibrosarkom Oluşumu

Bazı aşılar, bölgede bağışıklık sistemini uyaracak iltihaplanmaya neden olarak çalışır. Bunlara adjuvanlı aşılar denir. Adjuvan bir amaca hizmet eder, ancak bazı kedilerde bölgedeki iltihaplanma, iltihaplı hücrelerin zamanla kanser hücrelerine dönüşmesine neden olabilir.

Bu hücreler fibrosarkom adı verilen bir tümör oluşturabilir. Sarkomaya yol açabilecek başka inflamasyon nedenleri de vardır. Enjeksiyon bölgelerinde fibrosarkom geliştiren kedilerin genetik olarak kanser geliştirmeye yatkın olmaları muhtemeldir.

Kedilerde Fibrosarkom Tedavisi

Kedilerde Fibrosarkom Tümörü tedavi yöntemleri
Kedilerde Fibrosarkom – Enjeksiyon yeri sarkomlarının erken tespiti, bu durumun başarılı tedavisinin anahtarıdır.

Gördüğünüz ve hissedebileceğiniz bir tümör var ve bunu çevreleyen, çevre dokuları istila eden mikroskobik kanser hücreleri var. Kitleyi kesinlikle çevreleyen geniş bir normal doku sınırı alınmadan sadece kitle çıkarılırsa, nüks eder ve sıklıkla nüks tümör orijinal tümörden daha agresiftir.

Bu tümör aynı zamanda diğer bölgelere yayılabilir veya metastaz yapabilir, ancak bu genellikle hastalığın seyrinin sonlarındadır ve metastatik oranı ~%20’dir. Bu kanser türü için en yaygın tedavi cerrahidir ve şu anda tümörün çevresini alması için önerilen normal doku sınırları, kitlenin etrafında 5 cm ve kitlenin altında iki kas tabakasıdır.

Bu, kedi boyundaki bir hasta için çok büyük bir alan ve büyük bir ameliyat. Büyük tümörlerde veya cerrahiye uygun olmayan bölgelerde bu sınırlar mümkün olmayabilir ve cerrahi ve radyasyon kombinasyonu önerilebilir.

Kediniz enjeksiyon yerinde sarkom geliştirecek kadar şanssızsa, riskin azaltılması, aşı yerine yerleştirilmesi, erken teşhis, teşhis ve tedavi, iyi bir sonuç elde etmenin anahtarlarıdır.

Erken Teşhis

Kediye aşı uygulamadan hemen öncesi kadın veteriner hekim ve maine coon kedisi
Kedilerde Fibrosarkom – Enjeksiyon bölgesi sarkomu için en etkili tedavi cerrahidir.

Hayvanlarda ve insanlarda görülen birçok kanser gibi, erken teşhis başarılı tedavinin anahtarı olabilir. Kedinizi her yerde cilt kitleleri açısından izlemek önemlidir, ancak aşı bölgelerine özellikle dikkat edin.

Aşıyı takip eden haftalarda aşı bölgesinde küçük bir yumru olması nispeten yaygındır, bu yüzden bunu hissederseniz paniğe kapılmayın. Ancak kitle bir aydan uzun süredir devam ediyorsa, sert veya büyüyorsa biraz dikkat edilmesi gerekir.

Bir sarkom aşılamadan aylar veya yıllar sonra büyüyebilir, bu nedenle önceki enjeksiyon bölgelerinde herhangi bir kitle araştırılmalıdır. Herhangi bir cilt kitlesini araştırmak için genellikle ilk adım olarak ince bir iğne aspirasyonu (kitleye bir iğne batırmak ve sitoloji için laboratuvara göndermek üzere hücrelerden bir örnek almak) tavsiye edilse de, bu tümör tipi farklıdır.

Enflamasyon ve tümör hücrelerini ayırt etmek zor olabileceğinden sitoloji testi bu durumda yanıltıcı olabilir. Enjeksiyon yeri sarkomundan şüpheleniliyorsa en iyi test doku biyopsisidir.

Biyopsi, kitlenin çıkarılması ile aynı şey değildir. Kitlenin küçük bir kısmı çıkarılacak, ancak kesin bir cerrahi planlanabilmesi için tanıya ulaşılana kadar kitle yerinde kalacaktır.

Tedavinin Planlanması

Aşı olmayı bekleyen kedi
Kedilerde Fibrosarkom – Tedavinin doğru planlanması hayati önem taşır.

Biyopsi ile enjeksiyon yeri sarkomu teşhis edilirse, bir sonraki adım tedaviyi planlamaktır. Bu, kedinizin genel sağlığını değerlendirmek için kan testlerini ve tümörü daha dikkatli değerlendirmek ve akciğerlere yayılma olup olmadığını değerlendirmek için evreleme testlerini içerebilir.

Bu, genellikle akciğerleri ve etkilenen bölgeyi değerlendirmek için göğüs BT taraması ile yapılır. Veteriner hekim enjeksiyon yeri sarkomundan çok şüpheleniyorsa, BT taramasını ve biyopsiyi genellikle aynı anda yapmalı çünkü her ikisi de çok ağır sedasyon veya genel anestezi gerektirir.

Kedilerde Fibrosarkom Tedavisi

Diagnostik testler uygulanmış bir kedi dinleniyor.
Kedilerde Fibrosarkom tümörü tedavisi için ampütasyon gerekli olabilir.

Enjeksiyon yeri sarkomu için en etkili tedavi cerrahidir. Aşı yeri dirsek veya diz altındaysa, uzuv amputasyonu çoğu durumda en iyi sonucu sağlayacaktır ve önerilen tedavi budur.

Bu ameliyatlar genellikle sevk ameliyatları olarak kabul edilir ve tedaviden önce kurul onaylı bir veteriner hekime sevk tartışılmalıdır. 5 cm’lik sınır elde etmek için çok büyük olan tümörlerde veya bunun sağlanamadığı yerlerde, cerrahi ve radyasyon kombinasyonunu düşünebiliriz.

Bazen radyasyon ameliyattan önce verilir ve bazen önce ameliyat yapılır. Ne yazık ki, bu kombine tedaviyle elde edilen sonuç, genel olarak, istenen sınırların elde edilebildiği vakalardaki kadar iyi değildir.

Hastanın Takibi

Sağlık kontrolleri yapılan kediyi zarar görmemesi için sabit tutmaya çalışan veteriner hekim.
Kedilerde Fibrosarkom tümörü tedavi sonrası takibi yapılmalıdır.

Çoğu kedi, vücut kondisyonu iyiyse, uzuv amputasyonundan sonra çok iyi iş çıkaracaktır. Ameliyattan sonra, çıkarılan dokular tanıyı doğrulamak ve eksizyon sınırlarını değerlendirmek için laboratuvara gönderilir.

Tüm tümör hücrelerinin çıkarılıp çıkarılmadığını bu şekilde değerlendirebiliriz. Patolog çıkarılan dokuların kesik kenarlarına bakacak ve rapor verecektir. Kenar boşluklarının veya kesik kenarların 5 mm içinde mikroskopik olarak hiçbir kanser hücresi görülmezse, tümörün tamamen çıkarıldığı (temiz kenarlar) kabul edilecektir.

Genel olarak, eksizyon sınırları temizse başka bir tedavi önerilmez. Akciğerlere yayılma oranı nispeten düşük (%20) olduğundan, bu hastalık için tipik olarak kemoterapi önerilmez, ancak bunun istisnaları olabilir.

Radyasyon tedavisi, tipik olarak, eksik marjlara dair kanıtların olduğu durumlarda önerilir. Bu hastalığa yakalanmış kedilerin sürekli aşılanması genellikle önerilmez.

Kedilerde Fibrosarkom Tümörü

logo

Evcil hayvanınıza göre uyarlanmış bir aşı protokolü, uygun aşı bölgesi yerleşimi, erken teşhis ve uygun cerrahi sınırlar ile bu oldukça agresif olan Kedilerde Fibrosarkom kanser türünde başarılı sonuçlar almak mümkündür. Vetes Veteriner Kliniği olarak bu tedavi sürecinde sizlere yardımcı olmaktan memnuniyet duyarız.