okyanusta yüzen bir kadına doğru alttan yaklaşan boğa köpek balığı

Mısır Köpek Balığı Saldırısı – Kaplan Köpek Balığı

Mısır köpek balığı saldırısı olarak bilinen olay, 2023 Haziran ayı başında Mısır’ın Kızıldeniz tatil beldelerinden Hurgada’da bir Rus turistin kaplan köpekbalığı saldırısına uğradığı görüntüler hem ana akım hem de sosyal medya mecralarında uzun süre paylaşıldı.

Saldırıdan sonra Rus turistin hayatını kaybetmesi sebebiyle çevredekilerin köpek balığını öldürdükleri görüntüler ortaya çıktı. Oldukça üzücü ve rahatsız edici bu görüntülerden sonra Kızıldeniz’de 2021 ve 2022 yıllarında da benzer saldırılar olduğu düşünüldüğünde, Kaplan köpek balıkları ve genel olarak köpek balığının insanlara saldırılarını anlamak için bazı incelemeleri derledik.

Mısır Kızıldenizde yaşanan kaplan köpek balığı saldırısını gösteren görseller

Kaplan Köpek Balığı Özellikleri

Leopar köpekbalığı, maneater köpekbalığı ve benekli köpekbalığı olarak da bilinen kaplan köpekbalığı, dünyanın çeşitli bölgelerinde yaşayan sıcak, tuzlu su balığıdır. Aynı zamanda dünyanın en büyük 4. köpek balığı türüdür.

• Doğurgan – Bir dişi 10 ila 82 yavru doğurabilir. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, her üç yılda bir sadece bir bebek doğuruyor.
  • Hızlı avcılar – Kaplan köpek balıkları çoğu zaman suda yavaş hareket eden balıklar olsalar da, avlarını yakalamak için ani hız patlamaları kullanırlar. Yaklaşık 20 mil hızla yüzebilirler.
  • Az sayıda avcı – Katil balinalar ve insanlar onların tek avcılarıdır. Bazen kasıtlı olarak veya kazara ticari balıkçıların ağlarına takılırlar.
  • Çöp balığı – Kaplan köpek balıkları avlarının yanı sıra pek çok nesneyi de yuttukları için bazen çöp balığı olarak anılırlar. Plastik, boş teneke kutular ve araç plakaları kaplan köpekbalığının midesinde bulunan maddelerden sadece birkaçıdır.
  • Güçlü dişler – Bir kaplan köpekbalığının dişleri o kadar güçlüdür ki, bir deniz kaplumbağasının kabuğunu veya istiridyeyi rahatlıkla kırabilir.
  • Galeocerdo, Requiem köpek balıkları, kum kaplanı köpekbalığı, Yer köpek balıkları, carcharias, beyaz köpek balıkları ve Odontaspis kaplan köpekbalığı ailesindendir.
kaplan köpek balığı

Kaplan Köpek Balığı Saldırıları

Kaplan köpek balıkları, tropikal ve ılıman sularda yaşayan büyük türlerdir ve Florida Doğa Tarihi Müzesi’nin Uluslararası Köpekbalığı Saldırı Dosyasında (ISAF) insanlara yönelik sebepsiz saldırılar nedeniyle en çok atıfta bulunulan köpek balıkları arasındadır.

Ancak köpekbalığı saldırıları genel olarak nadirdir ve ISAF’a göre 2022’de dünya çapında toplam 57 teyit edilmemiş vakayla, en son beş yıllık (2017-21) yılda ortalama 70 olaydan daha düşüktür.

öldürülen kaplan köpek balığı
Mısır Köpek Balığı Saldırısı

Köpek balıkları İnsanlara Neden Saldırır?

Köpek balıkları genelde meraklıdır ve bir insanı av sandıklarında tehlikeli olabilirler. Genellikle kafaları karıştığında ve/veya bir şeyi merak ettiklerinde insanlara saldırır. Örneğin kaplan köpek balığının uzun bir av listesi vardır. Kalamar, deniz kaplumbağaları, yunuslar, daha küçük köpek balıkları, istiridyeler, vatozlar ve deniz kuşları menüde yer alabilir. Suda yüzen bir insanı da potansiyel av sanmaları olasıdır.

Hareket veya yansıma gördüklerinde, yiyecek bir şey olduğunu düşünerek araştırmaya giderler. Limanlar, nehir ağızları ve resifler, kaplan köpek balıklarının yaşam alanıdır. Pek çok insan bu alanlarda dalmayı sever, bu nedenle kaplan köpek balıklarının ve insanların bazen birbirleriyle karşılaşması şaşırtıcı değildir.

en saldırgan köpek balığı türleri

En Saldırgan Köpek Balığı Türleri

Yıldırım çarpması (hatta yılda yaklaşık 20 kişiyi öldüren inekler) tarafından öldürülme olasılığınız daha yüksek olsa da, köpek balığı saldırısından ölme korkusu evrenseldir. Jaws ve The Meg gibi filmlerin popüler kültür hitleri haline gelmesinin ardından, dünyadaki en saldırgan köpek balıklarından duyulan korku evrensel hale gelmiştir.

Birçok uzman, boğa köpek balıklarını dünyadaki en tehlikeli köpek balıkları olarak görmektedir. Tarihsel olarak, insanlara saldırması en muhtemel diğer üç türden daha ünlü kuzenleri büyük beyazlar ve kaplan köpek balıkları onları izler.

1. Boğa Köpek Balığı
  2. Büyük beyaz Köpek Balığı
  3. Kaplan Köpek Balığı
  4. Siyah Yüzgeçli Köpek Balığı
  5. Kum Köpek Balığı
  6. Çekiç Kafalı Köpek Balığı
  7. Marko Köpek Balığı
kızıldenizde denize giren rus turiste saldıran köpek balığı görseli
Mısır Köpek Balığı Saldırısı

Mısır’ın Hurgada ve Şarm El-Şeyh gibi Kızıldeniz tatil beldeleri, ülkenin en ünlü sahil destinasyonlarından bazılarına sahiptir ve Avrupalı turistler arasında popülerdir. Dalgıçlar, zengin ve renkli bir deniz yaşamı sunan, kıyının hemen açıklarındaki mercan resiflerinin dik inişlerinden etkilenir.

Yine de bu turistik noktalar aynı zamanda saldırgan köpek balıklarını da çekiyor gibi görünüyor. 2022’de Mısır’da meydana gelen iki sebepsiz ölümcül saldırı, Hurgada’da birkaç gün arayla bir Avusturyalı ve bir Rumen turistin saldırıya uğraması gerçekleşmişti.

dünya genelinde son dönemde gerçekleşen köpek balığı saldırıları
Mısır Köpek Balığı Saldırısı

Ve önceki yıllarda, 2018’de bir Çek turist Kızıldeniz sahilinde bir köpekbalığı tarafından öldürülürken, 2015’te bir Alman turist benzer şekilde saldırıya uğradı.

Özellikle korkutucu bir dizi saldırı, 2010 yılında beş gün içinde, alışılmadık bir şekilde Şarm El-Şeyh kıyısına yakın bir yerde meydana gelen ve bir Alman’a saldıran ve diğer dört yabancı turisti yaralayan beş saldırıydı.

Sonra 2020’de Ukraynalı genç bir çocuğun kolunu ve Mısırlı bir tur rehberinin bacağını kaybettiği köpekbalığı saldırısı oldu. Bu sebeple Mısır’da denize girmeyi düşünenler biraz daha dikkatli olmalı.

Mısır Köpek Balığı